I. PENGENALAN
Undang-undang perlindungan pengguna adalah merupakan perundangan bagi memberi perlindungan kepada pengguna berhubung dengan hak-hak asasi mereka sebagai pengguna. Dalam hubungan ini, pada 9 April 1985, Pertubuhan BangsaBangsa Bersatu telah mengeluarkan satu. garispanduan mengenai perlindungan pengguna untuk digunapakai oleh tiap-tiap negara dalam menggubal polisi dan perundangan berhubung dengan perlindungan pengguna. Prinsip umum yang diputuskan di dalam garispanduan ini ialah bahawa mana-mana perundangan bagi perlindungan pengguna bukanlah akan menjadi satu halangan atau tidak selaras atau bercanggah dengan amalan atau kewajipan perdagangan antarabangsa.
2. Hari ini, sernua negara yang menganggotai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. telah pun menggubal undang-undang bagi memberi perlindungan pengguna mengenai hak asasi mereka sebagai pengguna. Pendekatan yang diambil mungkin berbeza antara satu negara dengan negara lain bergantung kepada keadaan ekonomi dan sosial negara-negara tersebut. Bagi tujuan ini, United Kingdom, misalnya, telah menggubal Akta Perlindungan Pengguna, 1987. Malaysia telah mengikuti United Kingdom dalam perkara ini dan tidak berapa lama lagi akan mengadakan undang-undang yang sama dengan pindaan atau modifikasi sewajarnya mengikut kesesuaian negara ini. Pada masa ini, Malaysia telah mempunyai 29 undang-undang yang berhubungkait dengan perlindungan pengguna. (Sila lihat Lampiran "A"). Semua undang-undang ini mempunyai kaitan antara satu sama lain iaitu bagi memberi perlindungan kepada pengguna. Bagi tujuan kertas ini, undang-undang berkenaan akan diklaskan kepada 3 kategori:
2.1 Undang-undang yang digubal bagi tujuan mempastikan pengguna tidak dinafikan keperluan-keperluan asas mereka;
2.2 Undang-undang yang digubal bagi tujuan mempastikan keselamatan fizikal pengguna, terutamanya, melindungi pengguna daripada dibekalkan dengan barangan-barangan atau perkhidmatan-perkhidmatan yang boleh membahayakan kesihatan dan keselamatan mereka; dan
2.3 Undang-undang yang digubal bagi tujuan memberi perlindungan ke atas kepentingan ekonomi pengguna, terutamanya, bagi mempastikan pengguna mendapat faedah yang optimum melalui sumber ekonomi mereka yang terhad.
Ke atas
II. UNDANG-UNDANG BAGI MEMPASTIKAN PENGGUNA TIDAK DINAFIKAN KEPERLUAN ASAS MEREKA
3. Makanan, pakaian, tempat tinggal, peujagaan kesihatan, keselarnatan, persekitaran yang sihat, hak untuk mendapat maklumat dan pelajaran adalah merupakan keperluan-keperluan asas bagi pengguna-pengguna. Undang-undang yang digubal ini adalah bertujuan mempastikan para pengguna tidak dinafikan keperluan keperluan asas ini. Tiap-tiap undang-undang ini saling berhubungkait antara satu dengan yang lain bagi mempastikan ianya dapat memberi perlindungan kepada pengguna-pengguna akan kepentingan ekonomi mereka. Sernua undang-undang ini mempunyai objektif yang sama.
Ke atas
III. UNDANG-UNDANG BAGI MEMPASTIKAN KESELAMATAN FIZIKAL PENGGUNA
4. Hak kepada keselarnatan dan hak kepada maklumat adalah dua hak asas pengguna. Undang-undang bagi mempastikan keselarnatan fizikal pengguna adalah perlu agar kedua-dua hak ini dihormati dan dilaksanakan. Dalam hubungan ini, pengguna pengguna seharusnya mempunyai hak bagi mendapatkan barangan-barangan atau perkhidmatan-perkhidmatan yang selarnat dan dibekalkan dengan maklumat maklumat sewajarnya. Undang-undang perlindungan pengguna di bawah kategori
kategori ini umumnya:
4.1 menyatakan: -
4.1.1 standard mandatori, keperluan keselarnatan dan spesifikasi teknikal barangan atau perkhidmatan;
4.1.2 maklumat yang perlu dibekalkan bersama barangan atau perkhidmatan kepada pengguna termasuk cara maklumat itu dibekalkan; dan
4.1.3 cara barangan atau perkhidmatan khusus untuk dikilangkan, dibekalkan atau ditawarkan untuk bekalan;
4.2 melarang pengilangan, pernbekalan atau penawaran untuk bekalan:
4.2.1 mana-mana barang atau perkhidmatan yang tidak mengikut cara yang ditentukan;
4.2.2 mana-mana barang atau perkhidmatan yang tidak selarnat atau membahayakan kesihatan pengguna;
4.2.3 mana-mana barang atau perkhidmatan yang gagal dengan mernatuhi standard mandatori,keperluan keselarnatan dan spesifikasi teknikal yang ditentukan;
4.2.4 mana-mana barangan atau perkhidmatan yang tidak dibekalkan dengan apa-apa maklumat yang ditentukan; dan
4.2.5 mana-mana barang atau perkhidmatan yang mengandungi maklumat yang palsu, mengelirukan cara yang ditentukan;
4.3 memperuntukkan kuasa-kuasa yang diperlukan kepada pihak yang berkuasa bagi membuat peraturan-peraturan atau mengenakan syarat-syarat tertentu bagi mempastikan barangan atau perkhidmatan yang dibekalkan atau ditawarkan untuk bekalan adalah selamat. Kuasa-kuasa ini dimasukkan kuasa-
4.3.1 bagi meminta pengilang atau pembekal atau mendapat balik, mengganti, membaikpulih dan memberi gantirugi barang-barang yang rosak atau membahayakan kesihatan pengguna;
4.3.2 bagi meminta mereka yang bertanggungjawab, memasarkan barangan memaklumkan kepada pihak berkuasa yang berkenaan dan orang ramai dengan segera sekiranya mereka mengetahui bahawa barangan yang dipasarkan itu boleh membahayakan pengguna; dan
4.3.3 menggantung atau melarang bekalan atau tawaran untuk membekalkan apa-apa barangan yang didapati tidak selamat atau. membahayakan kesihatan pengguna;
4.4 mengadakan mekanisma "redress" yang mencukupi termasuk perkara-perkara yang berhubungkait dengan "liability" barangan.
5. Undang-undang perlindungan pengguna ke atas barangan atau perkhidmatan yang tidak selamat adalah bertujuan menggalakkan perilaku yang tinggi atau beretika bagi mereka yang mengeluarkan dan memasarkan barangan dan perkhidmatan.
IV. UNDANG-UNDANG BAGI MELINDUNGI KEPENTINGAN EKONOMI PENGGUNA
6. Para pengguna sepatutnya mendapat faedah yang optimum daripada sumber-sumber ekonomi mereka yang terhad. Undang-undang digubal bagi maksud ini adalah undang-undang yang memberi perlindungan ke atas kepentingan ekonomi pengguna. Secara asasnya, undang-undang ini:
6.1 meminta peniaga mematuhi keperluan-keperluan spesifik, seperti:
6. 1.1 memberi penunjuk akan harga bagi sernua jenis barangan; dan
6.1.2 bagi mengadakan maklumat berhubung dengan barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan untuk bekalan bagi membolehkan pengguna membuat pilihan yang betul;
6.2 mengawal atau melarang apa-apa bentuk amalan perniagaan yang boleh membawa kesan negatif ke atas kepentingan ekonomi para pengguna seperti:
6.2.1 mengawalselia jualan barang-barang, sewabeli, jualan rumah ke rumah dan segala bentuk transaksi kredit;
6.2.2 melarang jualan secara pilamid;
6.2.3 melarang membuat tuntutan yang palsu atau mengelirukan termasuk membuat Man yang palsu atau mengelirukan;
6.2.4 melarang salahguna dalarn apa-apa kontrak; dan
6.2.5 melarang perdagangan secara monopoli atau "dumping"
6.3 meletakkan tanggungjawab dan obligasi ke atas peniaga bagi menentukan:
6.3.1 bekalan memenuhi permintaan yang berpatutan;
6.3.2 pengguna mempunyai pilihan yang lebih banyak;
6.3.3 harga atau caj yang berpatutan;
6.3.4 kernudahan khidmat lepas jualan;
6.3.5 maklumat yang dibekalkan mengenai barangan dan perkhidmatan termasuk timbangan dan sukatan yang tepat; dan
6.3.6 barangan atau perkhidmatan yang boleh dipercayai dan sesuai dengan tu.juan ianya dibuat;
6.4 mengadakan mekanisma "redress" yang mencukupi termasuk mengenai perkara-perkara berhubungkait dengan "liability" barangan.
Ke atas
V. UNDANG-UNDANG PERLINDUNGAN PENGGUNA DI BAWAH BIDANGKUASA KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI DA HAL EUWAL PENGGUNA
7. Seperti yang disebut di awal tadi, terdapat 29 undang-undang yang mana. objektifnya adalah melindungi pengguna pada masa ini. Undang-undang ini ditadbir dan di bawah bidangkuasa berbagai Kementerian. Kementerian Perdagangan Dalarn Negeri dan Hal Ehwal Pengguna telah diamanahkan dengan 6 daripada undang-undang ini iaitu:
7.1 Akta Kawalan Harga 1946;
7.2 Akta Kawalan Bekalan 1961;
7.3 Akta Sewa-Beli 1967;
7.4 Akta Timbang dan Sukat 1972;
7.5 Akta Perihal Dagangan 1972; dan
7.6 Akta Jualan Langsung 1993.
8. Bagi tujuan kertas ini, saya akan jelaskan secara ringkas akan obiektif dan peruntukan-peruntukan undang-undang tersebut, terutamanya, bagaimana ianya boleh memberi perlindungan kepada pengguna.
(i) AKTA KAWALAN HARGA 1946
9. Akta Kawalan Harga 1946 digubal dengan objektif memberi kuasa yang diperlukan kepada Kerajaan bagi mengawal harga barangan di dalam negara. Kuasa-kuasa ni termasuklah kuasa:
9.1 bagi menetapkan harga maksimum bagi mana-mana barang dan boleh termasuk caj bagi penghantaran;
9.2 bagi menetapkan caj maksimum yang boleh dikenakan oleh mana-mana orang mengenai apa-apa perkhidmatan bagi bekalan, pembaikan, penyelenggaraan, pembungkusan, pengangk-utan atau penyimpanan barang-barang;
9.3 bagi menetapkan caj maksimum yang boleh dikenakan bagi sewaan apa-apa barang; dan
9.4 bagi menetapkan harga maksimum bagi apa-apa barang terpakai.
10. Akta ini juga memperuntukkan kuasa bagi menentukan barang-barang harga terkawal mudah diperolehi oleh pengguna dengan harga yang berpatutan. Kuasa-kuasa ini termasuklah kuasa bagi melesenkan peniaga-peniaga yang berurusniaga barang-barang harga terkawal termasuklah mengenakan syarat-syarat khas yang difikirkan perlu dan sesuai seperti melarang barang-barang harga terkawal di eksport.
11. Pada masa ini, kuasa-kuasa yang diperuntukkan di bawah akta tidak digunakan dan tidak ada apa-apa barang yang diisytiharkan sebagai barang harga terkawal (kecuali beras yang mana di bawah pentadbiran Kementerian Pertanian). Alasan Kerajaan tidak mengiisytiharkan barang-barang sebagai barang harga terkawal ialah oleh kerana Kerajaan berpendapat bahawa tindakan sedemikian tidaklah perlu.
(ii) PERINTAH KAWALAN HARGA (PENANDAAN HARGA OLEH PENJUALRUNCIT) 1993
12. Perintah ini dibuat dengan menggunakan kuasa Menteri di bawah seksyen 13(l)(d) Akta Kawalan Harga 1946.
13. Di bawah Perintah ini, sernua penjualruncit dikehendaki meletakkan label, teg atau tanda ke atas barangan atau pada beg atau bekas barang-barang tersebut yang ditawarkan untuk jualan atau sebagai contoh barang-barang jualan.
14. Objektif Perintah ini ialah bagi memberi peluang kepada pengguna membuat perbandingan harga sebelum sesuatu pembelian dibuat.
15. Perintah ini telah dikenalpasti sebagai salah satu undang-undang yang boleh digunapakai dalam usaha Kerajaan mengawal inflasi di negara. Hakikat ini hanya boleh menjadi kenyataan sekiranya para pengguna sendiri memainkan peranan
mereka dengan membuat perbandingan harga barang-barang dari satu kedai dengan kedai yang lain sebelum membuat pernbelian.
(iii) PERINTAH KAWALAN HARGA (PELABELAN OLEH PEKILANG, PENGIMPORT, PENGELUAR ATAU PENJUALBORONG) 1980
16. Perintah ini mewajibkan tiap-tiap pengilang, pengimport, pengeluar atau penjualborong barang-barang tersedia bungkus melabelkan ke atas barang-barang tersebut dengan maklumat-maklumat berikut:
16.1 nama sebutan sebenar barangan tersebut;
16.2 berat, kuantiti, amaun atau kapasiti barangan dalam kiraan metrik;
16.3 nama dan alarnat pengilang, pengimport, pengeluar atau penjualborong;
16.4 mengenai barang-barang yang diimport, nama negara asal di mana. barangbarang itu dikilangkan;
16.5 mengenai makanan ternak dan baja, kandungan zat atau komposisi kimia, kuantiti atau bahagian komposisi yang
dinyatakan dalam pecahan ratusan;
16.6 mengenai simen, suatu kenyataan bahawa simen tersebut adalah dari bahan yang menepati penentuan standard simen
Malaysia; dan
16.7 mengenai susu tepung, harga runcit yang ditawarkan.
17. Maklurnat-maklumat ini hendaklah di dalam Bahasa Malaysia sekiranya barangan itu terdiri daripada barangan keluaran
tempatan dan dalam Bahasa Malaysia atau Inggeris jika barangan tersebut diimport.
18. Objektif Perintah ini ialah bagi membolehkan para pengguna mengetahui diskripsi barangan termasuk asal usul barangan itu. Para pengguna akan mengetahui apa barangan yang dibelinya sejajar dengan hak mereka untuk mendapat maklumat.
19. Adalah menjadi suatu kesalahan bagi pengilang, pengimport, pengeluar atau penjualborong yang gagal mernatuhi kehendak-kehendak ini atau memberi maklumat yang palsu berhubung dengan apa-apa barangan.
(iv) AKTA KAWALAN BEKALAN 1961
20. Akta Kawalan Bekalan 1961 dibuat dengan objektif mengawal dan mencatu bekalan barang-barang yang telah diisytiharkan sebagai barang kawalan di bawah Akta. Akta ini juga memperuntukkan kuasa bagi membolehkan pihak berkuasa mengambil
tindakan menyekat aktiviti-aktiviti haram yang boleh menjejaskan bekalan barang-barang di dalam negara.
21. Terdapat beberapa cara pengawalan, umpamanya:
21.1 melesenkan pengilang, penjualborong dan penjualruncit;
21.2 melarang penyorokan atau memusnahkan barang-barang kawalan dengan tujuan untuk menahan barang-barang itu daripada berada di pasaran;
21.3 menjadikan suatu kesalahan kepada sesiapa, semasa menjual barang-barang kawalan, mengenakan syarat-syarat jualan kecuali mernerlukan bayaran segera, menetapkan tempoh bayaran atau penghantaran dan mengenakan deposit;
21.4 para peniaga diwajibkan menyimpan barang kawalan di premis yang dilesenkan dengan kuantiti tidak melebihi daripada kuantiti yang dibenarkan dalam lesen;
21.5 menjadikan suatu kesalahan di bawah Akta bagi sesiapa menafikan bahawa ia memiliki barang kawalan; dan
21.6 para peniaga dikehendaki mengernukakan penyata stok mengenai pengeluaran, pernbelian dan penjualan barang-barang kawalan.
22. Pada masa ini, 20 barangan telah diisytiharkan sebagai barang-barang kawalan sepanjang masa sementara 25 jenis barang dijadikan barang-barang kawalan musim perayaan. (Sila rujuk Lampiran "B" dan Lampiran "C" masing-masing).
23. Adalah dikenalpasti dan diterima umum bahawa Akta ini merupakan satu senjata penting bagi mempastikan bekalan barang-barang sentiasa mencukupi di dalam negara ini.
(v) PERATURAN-PERATURAN KAWALAN BEKALAN 1974
24. Peraturan-peraturan ini dibuat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961.
25. Di bawah Peraturan-Peraturan ini, sebanyak 11 barangan telah pun diisytiharkan sebagai barang-barang berjadual di mana sernua bentuk urusniaga mernerlukan lesen dengan disertakan syarat-syarat khas. (Sila rujuk Lampiran "D"). Antara syarat
syarat tersebut ialah:
25.1 pengilang mestilah mengilang barang berjadual setiap hari dalam jangka masa yang dinyatakan dalam lesen dan tidak boleh mengurangkan atau memberhentikan pengeluaran tanpa mendapat kelulusan daripada Pengawal;
25.2 pengilang, penjualborong dan penjualruncit diwajibkan menyenggara buku stok. Kewajipan ini adalah perlu bagi membolehkan pihak berkuasa merneriksa kuantiti barangan yang dikeluarkan bagi tempoh masa tertentu.Sebarang kekurangan yang dikesan dapat memberi amaran awal kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang perlu dan segera;
25.3 sernua barang berjadual hendaklah disimpan di tempat yang dinyatakan dalarn lesen.
(vi) AKTA SEWA-BELI 1967
26. Akta ini digubal dengan objektif untuk menyelaraskan aktiviti urusniaga secara sewa beli di negara. Ianya juga memperuntukkan hak dan tanggungjawab sernua pihak yang terlibat dengan transaksi tersebut.
27. Di bawah Akta ini, sernua barangan pengguna dan kenderaaan bermotor (di mana lori yang berat muatan sehingga 2540 kg) dan bas diliputi akta. Dengan dernikian, apa-apa transaksi (secara sewa beli) yang melibatkan barang-barang tersebut
hendaklah mematuhi dan menepati peruntukan-peruntukan Akta. (Sila rujuk Lampiran "E").
28. Akta ini telah dipinda di mana banyak kuasa-kuasa telah diper-untukkan bagi menangani urusniaga yang tidak beretika. Dengan menggunakan kuasa-kuasa tersebut, tindakan boleh diambil terhadap mana-mana peniaga yang tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan ke atas kejahilan para pengguna. Dalam hubungan ini, para pengguna juga boleh dipersalahkan kerana membiarkan diri mereka ditipu atau dijadikan mangsa.
29. Akta ini juga menggariskan prosedur yang perlu dipatuhi oleh sernua pihak yang terlibat dengan perjanjian sewa beli. Mana-mana pihak yang gagal mernatuhi prosedur melakukan suatu kesalahan atau boleh menyebabkan sesuatu transaksi itu terbatal atau tidak sah.
30. Di samping memperuntukkan kuasa mengambil tindakan jenayah, Akta ini juga membenarkan mana-mana pihak yang terkilan (aggrieved) mengambil tindakan secara sivil terhadap pihak yang terlibat bagi mana-mana pelanggaran prosedur atau kegagalan mematuhi apa-apa obligasi sepertimana yang dinyatakan di dalam Akta.
31. Akta ini digunapakai dan ianya telah terbukti sebagai penjaga kepada industri sewa beli bagi menentukan industri ini sentiasa mengarnalkan urusniaga yang sihat derni kepentingan pengguna dan industri itu sendiri. Para pengguna juga diingatkan tidak
terjerumus ke dalarn apa-apa urusniaga yang mana mereka sendiri sedia mengetahui yang mereka tidak akan menunaikan tanggungjawab mereka seperti tidak mampu membuat bayaran ansuran bulanan.
(vii) PERATURANTERATURAN SEWA BELI (BAYARAN-BAYARAN KHIDMAT DAN FAEDAH 1968
32. Peraturan-peraturan ini dibuat di bawah Akta Sewa Beli 1967. Akta ini memperuntukkan bayaran maksimun yang boleh dikenakan berhubung dengan khidmat dan faedah bagi perjanjian sewa beli iaitu tidak melebihi 10%.
33. Sekiranya bayaran lebih dikenakan, penyewa boleh memilih sama ada hendak membatalkan perjanjian itu dan menuntut balik bayaran yang telah dibuat atau meneruskan perjanjian dengan menuntut supaya tanggungan dikurangkan. Dalam hubungan ini, penyewa hendaklah menggunakan haknya. Kegagalan berbuat demikian, mereka akan menjadi mangsa kepada penyewa.
(viii) PERATURAN-PERATURAN SEWA BELI (PENGAMBILAN SEMULA MILIK DAN PENYENGGARAAN REKOD-REKOD OLEH PEMUNYA)1976
34. Peraturan-Peraturan ini dibuat di bawah Akta Sewa Beli 1967 dengan objektif berikut: -
34.1 menentukan bilakah hak pemunya akan wujud untuk mengambil semula milik barangan;
34.2 menetapkan prosedur yang perlu dipatuhi oleh pemunya untuk mengambil sernua milik barangan; dan
34.3 menetapkan rekod-rekod yang perlu disenggara oleh pemunya.
35. Kementerian, kerap menerima aduan-aduan daripada orang ramai mengenai cara kasar dan kekerasan yang digunakan oleh pemunya dalam mengambil semula milik sesuatu barang itu. Terdapat keadaan di mana pemunya akan mendapatkan perkhidmatan "gangster" untuk mengambil semula milik barang-barang. Walaupun, undang-undang melarang penggunaan kekerasan, tetapi adalah sukar bagi pihak berkuasa untuk menguatkuasakan undang-undang ini kecuali mendapat kerjasama daripada para pengguna sendiri dengan mengemukakan aduan.
36. Kebanyakan penyewa enggan membawa perkara ini ke pengetahuan Kementerian disebabkan mereka sendiri harus dipersalahkan. Mereka gagal membuat bayaran ansuran, mereka gagal untuk bertindakbalas ke atas notis yang dikeluarkan oleh pemunya, mereka gagal menyerahkan kembali barang-barang yang terlibat apabila gagal membuat bayaran, mereka cuba melarikan diri apabila notis hendak diserahkan kepada mereka dan lain-lain sebab yang hanya menempatkan pemunya dengan satu jalan sahaja iaitu dengan menggunakan kekerasan. Saya meminta kepada para pengguna sernua untuk tampil ke hadapan sekiranya mereka rasa atau berpendapat bahawa mereka dianiaya dalam apa-apa transaksi jualbeli agar siasatan sewajarnya dapat dijalankan. Sekiranya terdapat mana-mana pihak yang melakukan kesalahan, Kementerian tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan.
(ix) AKTA TIMBANG DAN SUKAT 1972
37. Akta Timbang dan Sukat 1972 digubal pada tahun 1972 tetapi ianya mula berkuatkuasa dalam tahun 1982. Kerajaan telah memberi masa selarna 10 tahun kepada industri untuk mematuhi kehendak dan peruntukan Akta ini.
38. Terdapat 2 objektif kepada Akta ini iaitu:
38.1 memastikan sernua urusniaga yang menggunakan timbangan dan sukatan banyak dilakukan dan sistern Sl (metrik) sahaja; dan
38.2 membanteras semua bentuk penyelewengan dalam penggunaan alat-alat timbang dan sukat untuk perdagangan dan perniagaan.
39. Di bawah Akta ini, adalah menjadi satu kesalahan bagi sesiapa:
39.1 tidak ada dalam miliknya apa-apa alat timbangan dan sukatan sekiranya transaksi itu ditentukan oleh timbangan dan sukatan;
39.2 menggunakan alat-alat timbangan dan sukatan yang tidak tepat dalam urusniaga;
39.3 membuat, membaiki atau menjual alat-alat timbangan dan sukatan tanpa lesen; dan
39.4 menggunakan alat-alat timbangan dan sukatan yang tidak ditentusahkan.
40. Adalah penting jika diperhatikan bahawa kes-kes yang melibatkan penyalahgunaan alat-alat timbangan dan sukatan terlalu kerap berlaku di kawasan-kawasan di pinggir pekan dan di luar bandar. Peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab ini mengambil kesempatan terhadap orang-orang kampong yang buta huruf dan jujur. Dalam kebanyakan kes, mereka (pengguna) akan mendapat barang-barang yang kurang dari segi timbangan atau sukatannya. Adalah dikesalkan bahawa di dalam zaman serba maju dan moden ini, masih terdapat manusia yang sanggup menipu orang-orang kampong yang miskin dan dhaif.
41. Sukacita dimaklurnkan bahawa Kementerian sentiasa memberi keutamaan dalam usaha membanteras gejala dan arnalan yang tidak sihat ini. Walau bagaimanapun, tidak perlulah dinyatakan di sini bahawa Kementerian juga mempunyai hadnya dari
segi apa yang boleh dibuat dan tidak boleh di buat oleh Kementerian. Dalam hubungan ini, para penggunalah yang boleh memainkan peranan mereka. Walau macam mana sempurna pun sesuatu undang-undang itu tetapi tanpa sokongan dan kerjasama dari para pengguna, usaha ini hanya akan tinggal usaha sahaja tanpa membuahkan apa-apa hasil yang diharapkan.
42. Para pengguna perlu dimaklumkan bahawa sekiranya mereka telah menjadi mangsa atau dianiaya, mereka mestilah bersedia untuk tampil ke hadapan dengan mengemukakan aduan. Langkah ini bukan sahaja untuk diri mereka sendiri tetapi bagi mempastikan amalan ini akan berakhir. Sikap "tidak apa" seharusnya telah lama hilang dan berkubur. lanya telah menjadi sejarah.
(x) AKTA PERIHAL DAGANGAN 1972
43. Akta Perihal Dagangan 1972 digubal dengan tujuan menyatukan undang-undang mengenai cap barang dagangan. Adalah juga menjadi objektif Akta ini bagi melarang salah perihal barang-barang atau penunjuk yang mengelirukan bagi harga
barang-barang.
44. Akta ini bukan sahaja memberi perlindungan kepada para pengguna. tetapi juga kepada sektor pengilangan dan perdagangan. lanya memberi perlindungan kepada pengguna oleh kerana mereka akan dibekalkan dengan maklumat-maklumat yang tepat mengenai sesuatu barangan. Mengenai sektor pengilangan, Akta ini memberi perlindungan kepada mereka daripada saingan yang tidak sihat oleh pengilang- pengilang yang mengeluarkan barang-barang tiruan.
45. Pendekatan yang diambil di bawah Akta ini ialah melalui larangan penggunaan kenyataan, maklumat atau perihal yang palsu atau mengelirukan ke atas barangan. Adalah menjadi suatu kesalahan di bawah Akta bagi sesiapa yang menggunakan perihal dagangan palsu ke atas barangan atau membekal atau menawar untuk bekalan apa-apa barangan dengan menggunakan perihal dagangan palsu.
46. Adalah juga menjadi suatu kesalahan di bawah Akta bagi sesiapa yang:
46.1 memberi penunjuk yang palsu atau mengelirukan berhubung dengan harga apa-apa barang; dan
46.2 membuat kenyataan yang palsu atau mengelirukan berhubung dengan perkhidmatan, tempat tinggal atau kemudahan.
47. Adalah diketahui umum bahawa disatu ketika negara kita telah dibanjiri dengan barang-barang tiruan yang dibawa masuk dari negara-negara jiran. Pada masa itu, Malaysia telah dilonggokkan dengan barang-barang tiruan. Keadaan seperti itu telah tidak lagi wujud pada masa ini. Kerajaan telah berjaya mengatasi scenario ini dan sekali gus berhasil meletakkan negara ini pada perspektif yang betul. Walau pun barang-barang tiruan masih terdapat di negara ini tetapi keadaannya telah terkawal dan bilangannya berkurangan.
48. Adalah diperhatikan bahawa faktor penyumbang berhubung dengan kehadiran barang-barang tiruan di negara ini ialah berpunca daripada penerimaan baik oleh para pengguna sendiri. Adalah tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa para pengguna sendiri adalah penyumbang kepada penyakit ini. Selagi terdapat pembeli yang sedia membelinya, para pengilang dan pengeluar akan terus mengilang dan mengeluar barang-barang tiruan ini. Keadaan ini akan terus berkekalan, sehingga para pengguna sendiri yang akan menolaknya.
(xi) PERINTAH PERIHAL DAGANGA (PENGGUNAAN PERBAHASAAN "HALAL" 1975
49. Perintah ini dibuat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972. lanya memperuntukkan takrifan "HALAL, "DITANGGUNG HALAL, "MAKANAN ISLAM" atau apa-apa perbahasan lain yang menunjukkan atau mungkin difahamkan sebagai menunjukkan bahawa makanan tersebut boleh dimakan oleh orang-orang Islam.
50. Perintah ini tidak diwajibkan sesiapa menggunakan perbahasaan "HALAL" tetapi sekiranya ia digunakan, adalah menjadi kewajipan dan tanggungjawabnya bahawa makanan tersebut menepati takrifan itu.
(xii) PERINTAH PERIHAL DAGANGAN (PENANDAAN MAKANAN) 1975
51. Perintah ini dibuat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972. Di bawah Perintah ini, semua daging, ayam itik dan jeroannya yang halal hendaklah dilabel sebagai halal sebelum ianya dijual. Tujuannya, bagi mempastikan semua daging, ayam itik dan jeroannya yang halal ditanda sewajarnya bagi kemudahan para pengguna, terutamanya orang-orang Islam.
(xiii) PERATURAN-PERATURAN PERIHAL DAGANGAN (HARGA JUALAN MURAH) 1987
52. Peraturan-peraturan ini dibuat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 dengan tujuan mempastikan bahawa setiap jualan murah sebenarnya ianya satu tawaran jualan barang-barang dengan harga yang lebih murah.
53. Di bawah Peraturan-Peraturan ini, sesiapa yang ingin menawarkan barang-barang dengan harga jualan murah dikehendaki mengemukakan permohonan bertulis kepada Bahagian Penguatkuasa Kementerian tidak lewat daripada 30 hari sebelum jualan murah bermula. Tiap-tiap premis perniagaan hanya dibenarkan mengadakan jualan murah tidak lebih daripada 4 kali dalam tempoh satu tahun. Peraturan-Peraturan ini juga mewapbkan sekurang-kurangnya 70% dari jumlah barangan yang terdapat di premis yang mengadakan jualan murah ditawarkan dengan harga jualan murah.
(xiv) PERINTAH PERIHAL DAGANGAN (PENANDAAN DAPUR MINYAK TANAH TANPA TEKANAN) 1991
54. Perintah ini dibuat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972. Di bawah Perintah ini, tiap-tiap dapor minyak tanah tanpa tekan yang dibekalkan atau ditawarkan untuk bekalan dalam menjalankan perdagangan atau perniagaan hendaklah mempunyai perkataan "MEMATUHI MS 971 " atau tanda standard yang diluluskan oleh SIRIM. Keperluan ini adalah untuk menentukan bahawa sernua dapor minyak tanah tanpa tekanan adalah selarnat untuk digunakan oleh para pengguna.
(xv) AKTA JUALAN LANGSUNG 1993
55. Akta ini digubal dengan objektif-objektif berikut-
55.1 mengawalselia dan menggalakkan perniagaan jualan langsung yang beretika
di dalam negara;
55.2 memberi perlindungan sewajarnya kepada pengguna; dan
55.3 melarang kegiatan jualan langsung secara piramid.
56. Akta ini menetapkan tatacara pengendalian jualan langsung yang perlu dipatuhi bagi menentukan urusniaga berkenaan merugikan para pengguna.
57. Di bawah Akta ini, tidak ada sesiapa yang dibenarkan mengendalikan urusan jualan langsung kecuali ianya sebuah syarikat yang diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 dan ianya memiliki satu lesen yang dikeluarkan di bawah seksyen 6 Akta Jualan Langsung 1993.
58. Akta ini juga menetapkan masa bagi seseorang itu boleh mengendalikan jualan langsung iaitu:
58.1 tidak ada sesiapa yang dibenarkan mengendalikan jualan langsung pada hujung minggu atau cuti umum; dan
58.2 tidak ada seseiapa yang dibenarkan mengendalikan jualan langsung kecuali pada jam 9.00 pagi hingga 7 petang; kecuali dengan permintaan pengguna sendiri.
59. Adalah satu hakikat bahawa kebanyakan pengguna mudah diperdaya dengan kepintaran demonstrasi oleh oleh jurujual yang berpengalaman. Menyedari akan hakikat ini, adalah sesuai dan wajar Akta ini memperuntukkan "tempoh bertenang" selama 10 hari bekerja bagi urusniaga jualan langsung. Dalam tempoh ini, bakal pembeli boleh menamatkan kontrak belian sekiranya beliau tidak ingin membeli barangan tersebut.
60. Akta juga memperuntukkan bahawa kontrak jualan langsung yang bernilai RM300.00 ke atas hendaklah secara bertulis, diberikan tempoh bertenang dan ditandatangani oleh semua pihak yang terlibat.
61. Walaupun segala perlindungan diperuntukkan kepada pengguna berhubung dengan julan langsung, para pengguna sendiri seharusnya memainkan peranan mereka. Mereka tidak seharusnya membiarkan diri mereka diperdaya dengan mudahnya oleh pakar-pakar daripada syarikat-syarikat jualan langsung yang bertujuan menghabiskan seberapa banyak barang-barang keluaran mereka.
(xvi) PERATURAN-PERATURAN JUALAN LANGSUNG 1993
62. Peraturan-Peraturan ini dibuat di bawah Akta Jualan Langsung 1993 dan ianya menetapkan prosedur permohonan Wsen, prosedur membuat rayuan apabila permohonan mendapatkan mendapatkan lesen ditolak dan lain-lain perkara yang berkaitan.
(xvii) PERINTAH JUALAN LANGSUNG (PENGECUALIAN) 1993
63. Perintah ini dibuat di bawah Akta Jualan Langsung 1993 dengan tujuan memberikan pengecualian kepada transaksi jualan langsung yang bernilai tidak lebih daripada RM50.00 daripada mematuhi Akta Jualan Lansung 1993.
Ke atas
VI. PENUTUP
64. Undang-undang yang digubal dengan tujuan memberi perlindungan kepada kepentingan asas pengguna mewajibkan para peniaga kepada peraturan-peraturan dan prosedur-prosedur khusus bagi mempastikan mereka (peniaga) menjalankan kewajipan dan /atau obligasi moral mereka iaitu berurusniaga secara adil, secara jujur, secara terbuka dan secara sopan dengan pelanggan mereka. Penguatkuasaan undang tersebut adalah bagi menentukan peraturan-peraturan dan prosedur yang dinyatakan itu dipatuhi. Tujuannya bukan sahaja bagi menghukurn mereka yang enggan atau gagal mematuhi peraturan-peraturan dan prosedur khusus ini dari terus berlanjutan tetapi bagi memberi bantuan kepada peniaga yang sah untuk membolehkan mereka beroperasi secara berkesan tanpa sebarang masalah.
65. Sebagai penutupnya, saya ingin menjemput hadirin sekalian untuk merenung scenario ini: para pengguna merupakan hakim paling baik bagi kepentingan mereka sendiri dan para peniaga ditempatkan pada kedudukan yang berlandaskan amanah. Dengan kata lain, ianya adalah satu scenario di mana para pengguna adalah dalarn kedudukan yang boleh mengawal penghidupan mereka, membuat keputusan dan pilihan berdasarkan maklumat yang tepat dan mencukupi, berupaya mempengaruhi mengenai perkara yang melibatkan mereka secara langsung dan mepunyai hak ke atas keperluan asas, persekitaran yang sihat dan pampasan. Para peniaga pula hendaklah berurusniaga dengan adil, dengan jujur, dengan terbuka dan dengan sopan bila berhadapan dengan pengguna. Hak mereka untuk mendapatkan keuntungan adalah diterima dan dimaklumi.
66. Semuanya ini akan membawa kita kepada beberapa persoalan: adalah perlu undang undang perlindungan pengguna yang berpanjangan apabila scenario sebegini wujud?, mampukah scenario ini kekal seandainya tidak ada undang-undang perlindungan pengguna yang memberi perlindugan kepada pengguna?, walaupun wujud undang-undang yang memberi perlindungan kepada pengguna, mungkinkah scenario sedemikian kekal sekiranya penguatkuasaan undang-undang tersebut adalah lemah dan tidak konsisten? Saya serahkan persoalan ini untuk sidang hadirin memberi jawapannya.
CIRI-CIRI MASYARAKAT INDUSTRI DI ENGLAND
9 years ago