Tuesday, June 1, 2010

...Permudah hak pelanggan...

Semua agensi dan jabatan kerajaan diminta untuk menambah baik proses dan prosedur dalaman serta memansuhkan atau mengkaji semula peraturan lapuk dalam usaha memudahkan urusan pelanggan. Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, berkata jika langkah itu dilaksanakan, kerajaan tidak perlu lagi membuat pelaburan besar mahupun menggunakan teknologi yang mahal untuk menambah baik penyampaian kerajaan. Menurutnya lagi, Apa yang perlu ialah perubahan minda. Dengan sedikit daya kreativiti dan inovasi, memungkinkan sesuatu yang sebelum ini sukar dilakukan, menjadi mudah, yang dulu lambat diluluskan, menjadi cepat. Beliau turut berkata, kakitangan awam perlu memahami kehendak pelanggan dan peka serta prihatin dengan aduan mereka.
Katanya, kakitangan awam juga perlu lebih inovatif tetapi tidak semestinya mencipta perkara baru atau peraturan baru sebaliknya menghapuskan perkara yang lama, yang sepatutnya luput, tetapi masih juga dilakukan.

No comments:

Post a Comment